Telefon +48 601 056 667

Mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Europalety są wygodną i popularną formą pakowania i zabezpieczania towarów na czas transportu. Nie każda paleta posiada oznaczenia i atesty, które świadczą o tym, że spełnia ona liczne wymagania zawarte w kodeksie UIC 435-2. Znajdują się tam zasady dotyczące produkcji palet drewnianych płaskich czterowejściowych. Prawo w tym również normy unijne określają w konkretnych przypadkach konieczność transportu właśnie na takich paletach.

Jakie wymogi stawiane są europaletom?

Usystematyzowana jest zarówno budowa, jak i naprawa europalet. Każda z nich musi jednak spełniać określone wymogi. Pierwszy z nich dotyczy rozmiaru – standardowo wynosi on 1200 x 800 mm. Kolejnym bardzo ważnym elementem jest jakość wykorzystanego drewna. Wskazane jest tu m.in. że w jego obróbce nie mogą być wykorzystywane szkodliwe substancje chemiczne, a wilgotność nie może przekraczać 22%. Ważna jest również nośność palety. W przypadku takich, które służą jedynie do magazynowania towarów, a nie ich transportowania, nośność statyczna może wynosić nawet około 4 ton.

Europaleta musi również posiadać określone elementy konstrukcyjne. Chodzi przede wszystkim o ostre krawędzie prowadnic oraz równe skosy w narożnikach. Ponadto europalety muszą spełniać określone normy dotyczące samej produkcji. Za etap niezbędny uznaje się obróbkę fitosanitarną ISPM15. Są one podstawą budowy wysokiej jakości europalety, zgodnej z wymogami prawnymi.

Oznakowanie europalety

Kluczowym elementem jest również oznakowanie europalety. W ten sposób stwierdzana jest jej legalność. Na prawnym wsporniku musi być umieszczony znak EUR, natomiast na lewym EPAL. Właśnie te oznaczenia są głównymi elementami wyróżniającymi takie palety. Ważnym elementem rozpoznawczym jest umieszczona na środkowym wsporniku klamra oraz oznaczenie alfanumeryczne, pozwalające na poznanie numeru licencji oraz roku i miesiąca produkcji danej palety. Jeśli paleta była naprawiana zgodnie z obowiązującym kodeksem, to powinna również posiadać odpowiedni gwóźdź certyfikujący.